ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«Աստված»

 «Աստված»
15.06.2012 | 00:11

Քանի որ «Ի սկզբանէ էր Բանն, և Բանն էր առ Աստուած, և Աստուած էր Բանն», ապա մեր զրույցները կսկսենք Աստծու անունից:
Մենք երբվանի՞ց ենք Արարչին կոչել Աստված, արդյո՞ք հայերեն է հայ Աստվածը, ի՞նչ են ասում այս մասին տարբեր գիտնականներ:
Աստծուն սեմական ազգերը կոչում են Էլ, Ելոհիմ, Ալլահ, հնդիկները, հռոմեացիները, հույները՝ Տեա, Տեուս, Թեոս, Զևս, պարսիկները՝ Խյարա, գերմանացիները՝ Գոթ, սլավոնները՝ Բոգ և այլն: Տեսնենք, թե որտեղից է գալիս մեր «Աստված» բառը, բնիկ հայերե՞ն է, փոխառությո՞ւն, որքա՞ն հին է:
Հայերեն «Աստված» անունը գալիս է խոր անցյալից: Կարծիքներ կան, որ Աստված եղել է մեր գլխավոր և ամենահին աստծու անունը: Հետագայում այն դադարել է հատուկ անուն լինելուց: Հայկական պանթեոնում Աստվածի տեղը գրավել են հետագայում հայտնված աստվածները՝ ասորական Բարշամը, պարսկական Արամազդը, հրեական Եհովան և այլն: «Աստուածը կամ Աշտուաշը պարզ երևում է հայասական Աշտուաշ դիցանվան մեջ», «Աստված» բառը, գրված բոլոր տառերով, երբևէ չի հանդիպել մեր հին մատենագրության մեջ, այլ միայն պատվանշանով՝ ԱԾ: Դա է նաև պատճառներից մեկը, որ ոմանք համարում են, թե մեր աստծու անունը կարող էր հնչել Ազդուած:
«Շատ իմաստասիրական և ընտիր գյուտ, եթե ստույգ լիներ, կամ ած մասնիկը չլիներ, և ապա ու մասնիկը բացակայեր, որովհետև ազդ-ը և ազդու-ն ավելի հզոր են կամ ներգործող են հասկացվում, քան ազդված-ը»,- գրում է Ղ. Ալիշանը:
Իսկ հայտնի բանասեր Մկրտիչ Էմինը համարում է ոչ թե «աստ ածող», այլ «հաստատող և հաստատված» լինելը: «Հաստված, իբրև անփոփոխ հաստատություն»: Իսկ ի՞նչ են ասում սեպագրերը:
Վանի հարավարևմտյան կողմում, Խորխոր ժայռի հարթեցված երեսին պահպանվել է Բիայնա-Նաիրի երկրի ամենախոշոր սեպագիր արձանագրությունը՝ գրված Արգիշտի Ա-ի կողմից: Մինչ ինքը եղած ընթերցումներին կասկածելով՝ արևելագետ Գ. Ա. Մելիքաշվիլին վերականգնում է բնագրի անհասկանալի մի բառակապակցություն՝ astiu ziirbilani: Երկրորդ բառի առաջին zi վանկը միացնելով առաջին բառին (հիշենք, որ սեպագրերը հիմնականում վանկագրեր են) ստանում է astiuzi irbilani և վերականգնում ճիշտ տեսքը՝ «Արգիշտին ասում է. ես լսեցի, թե, իբր, Էտուինի երկրում գողացել են Արդինի քաղաքի astiuzi-ին»: Այսինքն՝ գողացել են աստվածին, նրա կուռք արձանը: Մելիքաշվիլին համարում է, որ astiuzi-ին հայերեն «աստուած» բառն է:
«Աստուած» բառի գործածության օրինակն առկա է նաև Մենուա արքայի մի սեպագիր արձանագրությունում, որը գտնվել է Վանում: Այստեղ վիմագիրը կրկնված է երեք անգամ. երեքի մեջ էլ աստված-ը կա նույն ձևով՝ asihuse. «Իշպուինիի որդի Մենուան asihuse-ի այս տունը կառուցեց»: Այսինքն՝ աստծու տունը կառուցեց:
Կան նաև հարևան երկրների աստվածանուններից փոխառություններ համարողներ: Ըստ Մառի՝ հայերեն աստուած-ը փռյուգիական հայտնի աստված Sawazios-ից է փոխառված: Սա նախապաշարված այն տեսության հետևանքն է, ըստ որի` հայերը Բալկաններից են գաղթել: «Փռյուգիական Սաբաձիոսի անունից են բխեցնում Մառը և, նրա հետևողությամբ, Աճառյանը, հայերեն աստուած բառը, որ հնչյունապես քիչ հավանական է» (Գ. Ջահուկյան):
Մառը մեկ այլ վարկած էլ է առաջ քաշում, թե արդյո՞ք հաբեթական չէ «աստված» բառը, որ հետո Փռյուգիա և այնտեղից էլ Թրակիա է անցել. հայերենի մեջ տ ձայնը համարում է հետո ավելացած, հին արմատական ձևը՝ ասված: Գեղեցիկ վարկած, եթե հիշենք, որ ի սկզբանե էր բանը և բանն Աստված էր, այսինքն՝ ասվածն էր, խոսքն էր Աստված:
Դարձյալ ամեն տեղ փնտրում ենք մեր Աստծու արմատները, բացի մեր միջից: Ով էլ պնդում է, թե «աստված» բառը հենց բնիկ հայերեն է, նրան տարբեր պիտակներ են կպցնում:
«Մատյանում ասվում էր, թե հին հայկազունները իրենց գերագույն Աստված ճանաչում էին Նոյին, որ երկինքն է, և Արետիա (մի՞թե Արարատ) անվամբ նրա կնոջը՝ Երկրին»:
Այսինքն՝ հայերս պաշտել ենք Նոյի աստծուն, հետո Բելը կամ Աբրահամի հայրը ստեղծել են կռապաշտությունը, Հայկը ընդդիմացել է, հավատարիմ մնացել իր Աստծուն: Բայց, ի վերջո, օտար աստվածները գրավել են նաև Հայոց երկինքը: Իսկ հրեաները աշխարհին են տվել իրենց աստծուն՝ Եհովային, իբրև միակ աստծու:
Հայերը նորից վերադարձել են իրենց միակ աստծուն Քրիստոսի միջոցով: Այս առիթով արժե հիշատակել Արտակ Մովսիսյանի մի ուշագրավ դիտարկում. «Ինչպես տեսանք, Հին կտակարանի կարևորագույն դրվագներում (Եդեմ, ջրհեղեղ և այլն) Հայաստանը հանդես է գալիս իբրև «արևելք»: Ելնելով դրանից՝ չի՞ կարելի արդյոք ենթադրել, որ Նոր կտակարանում ևս հիշատակվող մոգերն արևելքից, որոնք առաջինը եկան ողջունելու Հիսուս Քրիստոսի ծնունդը, Հայաստանի քրմերն էին...»:
Ահա մինչև ուր է առաջնորդում մեզ մեր Աստվածը՝ դեպի անհիշելի ժամանակներ և անտեսանելի ապագա:


Վաչագան Ա. ՍԱՐԳՍՅԱՆ

Դիտվել է՝ 5312

Մեկնաբանություններ